Ny undersøgelse: Corona har gjort danskerne mindre eventyrlystne

En spørgeskemaundersøgelse fra HMD Global viser en nedsat lyst blandt danskerne til at rejse og opleve. En fjerdedel af de adspurgte bevæger sig end ikke uden for bygrænsen.

Der var godt gang i danskernes udlandsrejser i efterårsferien, og efter halvandet år med rejserestriktioner hungrer mange stadig efter rejser og oplevelser. Derfor kommer det formentlig som en overraskelse for mange, at danskerne ifølge en ny undersøgelse er blevet en hel del mindre eventyrlystne i løbet af det seneste halvandet år. 

Der er tale om en international spørgeskemaundersøgelse foretaget af det engelske analyseinstitut Fly Research på vegne af HMD Global. Af undersøgelsens danske resultater fremgår det, at 72 procent af de adspurgte i større eller mindre grad ville betegne sig selv som eventyrlystne inden pandemien. Imidlertid er det kun 59 procent af de adspurgte, der betegner sig som eventyrlystne i dag. 

Forsigtigheden gælder tilsyneladende ikke kun i forhold til at rejse og opleve verden. Således svarer 25 procent af de adspurgte danskere, at de i løbet af en typisk måned typisk ikke forlader den by, de bor i.

”Set i forhold til danskernes generelle rejselyst og den store udelængsel som følge af perioden med rejserestriktioner er vi ret overraskede over, hvor langt nede eventyrlysten hos den gennemsnitlige dansker rent faktisk er lige nu. Derudover er det ret interressant at se, hvor dybt danskernes brug af teknologi stikker i forbindelse med rejser og diverse aktiviteter,” siger Markus Kangas, nordisk marketingchef i HMD Global.

Idet HMD Global producerer alle Nokias telefoner og tablets, beskæftiger undersøgelsen sig således også med brugen af GPS og andre tjenester i forbindelse med eksempelvis rejser, vandring og ekstremsport. Her fremgår det ganske bemærkelsesværdigt, at syv procent af danskerne har afbrudt en rejseaktivitet, fordi deres telefon var på vej til at løbe tør for strøm. Samt at 35 procent af danskerne selv vurderer, at de ikke kan finde vej via et fysisk kort.

I den lige så kuriøse afdeling viser undersøgelsen, at 17 procent af danskerne bruger telefonens GPS dagligt for at finde vej til deres arbejdsplads.

HMD Global håber på at kunne inspirere til mere eventyrlyst og rejseaktivitet med introduktionen af den nye tablet Nokia T20, som har batterilevetid på en hel dag.

Om HMD Global
HMD Global Oy (HMD) har hovedsæde i Espoo, Finland, og er hjemstavn for Nokia-telefoner og HMD-services. HMD’s mission er at tilbyde tilgængelige connectivity-løsninger til alle. HMD designer og markedsfører smartphones og feature phones samt en række af innovative services med det mål at tilbyde det højeste niveau af sikkerhed, holdbarhed, pålidelighed og kvalitet fordelt på alle produkter. HMD er stolt af at være eneste licenshaver af Nokia-brandet inden for telefoner, tablets og tilbehør. For mere information, besøg www.hmdglobal.com.