Tre rejseforudsigelser fra Booking.com: Vi drømmer os væk, Sikkerheden er vigtig og Større miljøbevidsthed

Mange aspekter af vores liv er forandret som følge af coronavirus-pandemien, og rejser er ingen undtagelse. Den helt særlige verdenssituation kommer til at have indflydelse på, hvordan vi rejser i fremtiden.

Booking.com, der er en af verdens førende digitale rejseplatforme med mere end 20 års erfaring i rejsebranchen, har samlet data fra undersøgelser blandt mere end 20.000 rejsende fra 28 forskellige lande, der inkluderer søgedata og anbefalinger fra rejsende, for at kunne dele ni forudsigelser om rejser i de kommende år. Over halvdelen (53%) af de globale rejsende siger, at de ikke vil være trygge ved at rejse, før der er en vaccine eller behandling mod coronavirus. Dermed kan der gå lang tid, før vi igen kan udforske verden, så frit som vi før har været vant til. Men rejsebranchen vil fortsat tilpasse sig og være med til at stille rejselysten, når det igen er sikkert.

I nedenstående er tre rejseforudsigelser fra Booking.com:

Vi drømmer os væk
Vores lyst til at se og læse rejserelateret indhold, lægge mere kreative ferieplaner og dele ud af vores drømmerejser med hinanden vil stige kraftigt i løbet af det næste års tid. Et overvældende flertal (95%) siger, at de har brugt tiden med nedlukninger og rejserestriktioner til at finde ferieinspiration, som en måde at finde trøst og aflede opmærksomheden på. Over en tredjedel (38%) kigger endda på potentielle rejsemål en gang om ugen. I takt med at rejserestriktionerne løbende ændrer sig, kan vi forvente at rejsemål og overnatningssteder finder på nye metoder til at udnytte de rejsendes stigende længsel efter at flygte fra dagligdagen og giver dem mulighed for nye oplevelser – det kan være alt fra overnatningssteder, der moderniserer deres tilstedeværelse på de sociale medier ved hjælp af indhold lavet af influencere, der har besøgt dem inden rejseforbuddene startede, til lokale turistråd der bruger computerskabte effekter til at vise det bedste, de forskellige steder har at byde på.

Sociale medier er dog ikke den eneste inspirationskilde for globale rejsende, når de dagdrømmer om den næste ferie – 36% går til venner og familie for en god gammeldags snak, der kan sætte gang i de kreative tanker om rejser.  Derudover siger 32%, at de føler sig nostalgiske, når de ser på gamle billeder fra tidligere ferier for at prøve at beslutte, hvor de vil hen i fremtiden. Vi kan forvente at se flere analoge billeder blive genoplivet på de sociale medier. Mens der er en stigende tendens til at være mere opmærksom på hvordan, hvor og hvornår vi deler ud af vores rejseerfaringer i en mere begrænset og foranderlig verden, vil fordelene vi får ud af at udveksle historier fra da det var sikkert at rejse, give næring til nye tendenser for hvordan vi deler med og skaber forbindelser til hinanden. Det kan eksempelvis være nye måder at fremvise vores gamle feriebilleder på eller nye måder at dele tips til hele ferien med interaktive, delevenlige rejseprogrammer til venner og familie. 

Sikkerheden er vigtig
79% af de globale rejsende har tænkt sig at tage flere sikkerhedshensyn på grund af coronavirus og forventer at rejsebranchen vil hjælpe med at klæde dem på til en forandret verden. Regeringer, rejsebureauer og -udbydere skal samarbejde for at fremsætte ensrettede standarder, der kan være med til, at man kan rejse trygt og sikkert, og der vil være højere forventninger til rejsemål og virksomheder, som skal arbejde hårdere for at genvinde de rejsendes tillid. 59% af rejsende vil undgå visse rejsemål – blandt de 50-70-årige er dette tal hele 67% – og 70% forventer at turistattraktioner vil tilpasse sig, så det er muligt at holde afstand. Ligeledes vil 70% kun booke et overnatningssted, hvis det tydeligt fremgår hvilke sundheds- og hygiejnetiltag der er implementeret, og 75% vil foretrække overnatningssteder med tilgængelige desinficeringsmidler. 
På kort sigt vil vi også opleve et skift i forhold til valg af transportmidler. Næsten halvdelen (46%) vil undgå offentlig transport af frygt for at blive smittet med coronavirus. På længere sigt vil det ændre, hvordan vi tager på ferie og hvordan vi kommer rundt, når vi er fremme – stadigt flere vil vælge at leje en bil eller køre i deres egen. Rejsende vil også prioritere og efterleve den stigende mængde sikkerhedstiltag, og mange af tiltagene vil føles naturlige for os, hurtigere end vi tror. Ligesom vi er blevet vant til at rejse uden væske i vores håndbagage eller at tage skoene af, når vi skal igennem security i lufthavnen, vil 67% acceptere at rejsemål stiller krav om sundhedstjek ved ankomst, og 62% accepterer, at de skal bære mundbind i offentligheden. At gå i karantæne er knap så populært – kun 27% af de rejsende er villige til at gå i karantæne for at besøge et rejsemål. 

Større miljøbevidsthed
Over halvdelen af globale rejsende (53%) vil gerne rejse mere bæredygtigt i fremtiden, så vi forventer en mere miljøbevidst tankegang i 2021 og fremefter som en eftervirkning af coronavirus, der har gjort flere mennesker mere bevidste om deres indflydelse på miljøet og lokalsamfundene. 69% forventer, at rejsebranchen vil tilbyde mere bæredygtige valgmuligheder, og rejsende vil følgelig besøge anderledes rejsemål for at prøve at undgå højsæsonen (51%) og for mange mennesker (48%). Ligeledes vil 63% holde sig væk fra seværdigheder med mange mennesker, så på rejsemålene er man nødt til at finde på nye, smarte løsninger til at begrænse antallet af mennesker samlet på ét sted for at kunne tiltrække rejsende.
Derudover har følgerne af coronavirus inspireret mere end halvdelen (53%) af de rejsende til at overveje, hvordan de kan reducere spild og/eller genbruge plastik, når de igen får mulighed for at rejse. Det viser, at mange er interesserede i ikke kun at tage hånd om sig selv, men også om de steder de besøger.
Flere af de rejsende mener, at branchen skal tilpasse sig den mere miljøbevidste indstilling på længere sigt ved at tilbyde pakkeløsninger i lavsæsonen (46%) og foreslå alternative rejsemål for at begrænse antallet af mennesker samlet på ét sted (36%). Der er også tydelige tegn på, at rejsearrangører skal blive mere transparente, i forhold til hvordan de rejsendes penge bliver brugt til at genopbygge lokalsamfund, hvilket kan bane vejen for bæredygtig turisme. 67% af de adspurgte rejsende siger, at de gerne vil have at deres valg af rejse gør en forskel i forhold til genopbygning af rejsemålet, og mere end halvdelen (55%) vil gerne vide, hvordan deres penge går til lokalsamfundet.