Booking.coms forudsigelser nr. 7 for rejsers triumferende tilbagevenden i 2022: Omfavn det uforudsigelige

I sin hidtil mest omfattende undersøgelse med fokus på rejseforudsigelser afslører en af verdens største digitale rejsevirksomheder, Booking.com, nu en fornyet følelse af optimisme og en lyst til at omfavne den nye virkelighed og atter igen opleve verden fuldt ud i det kommende år.

Sammen med praktisk talt alle andre aspekter af vores liv er det at rejse blevet redefineret flere gange i løbet af det sidste halvandet år, hvor vi konstant er blevet nødt til at forholde os til nye realiteter. Et dybere og stadig mere komplekst forhold til teknologi, en øget bevidsthed om menneskets indflydelse på planeten og en fornyet inspiration til at tage stilling til vor tids vigtige bevægelser indenfor social retfærdighed, har fået verden til at føles mindre og på samme tid uendeligt stor. Og selvom COVID-19 endnu ikke helt er fortid, begynder en utrættelig følelse af håb at indfinde sig. For at se nærmere på denne bølge af optimisme har Booking.com gennemført en omfattende undersøgelse med mere end 24.000 rejsende i 31 lande og områder og kombineret resultaterne med sine egne data og indsigt som en af verdens største digitale rejsevirksomheder de sidste 25 år, for at forudsige hvordan rejser vil fortsætte med at blive redefineret i det kommende år.

Undersøgelsen er endt ud i syv forudsigelser omkring rejser i 2022. Her på Bangeforikkeatleve.dk bringer vi dem en efter en. I nedenstående er den syvende forudsigelse.

7. Omfavn det uforudsigelige

Usikkerheden vil fortsat være til stede i forhold til rejser i 2022, og selvom vi ikke kan ændre eller forudsige enhver ny overraskelse og udfordring som skæbnen har i vente for os, vil vi omfavne den. Efter at have brugt teknologien på forskellige måder til at holde kontakten og blive inspireret i løbet af det sidste halvandet år, vil vores yndlingsapps fortsat hjælpe os med at navigere i det ukendte på vores rejser, og to tredjedele (62%) svarer således at teknologien hjælper med at reducere bekymringerne ved at rejse. Fra oversættelsestjenester baseret på kunstig intelligens, der gør det lettere for rejsende at aftale ændringer i sidste øjeblik direkte med værten på overnatningsstedet og biludlejere der ikke taler samme sprog, til maskinlæringsmodeller der automatisk informerer værten om, at gæsterne ankommer sent til deres strandhytte på grund af et forsinket fly – teknologien vil fortsat være en hjælp når der opstår uforudsete udfordringer på rejsen. Derfor forventer vi at se en endnu bredere anvendelse af forudsigende teknologier som kan hjælpe de rejsende med at træffe beslutninger på et mere velinformeret grundlag. Især i betragtning af, at to tredjedele ville være interesserede i en innovativ tjeneste der kunne forudsige hvilke lande der er sikre at rejse til (69%) endda måneder i forvejen eller automatisk foreslå rejsemål der er lette at rejse til for øjeblikket baseret på hjemlandets og rejsemålets aktuelle krav i forbindelse med COVID-19 (67%).

Uanset hvor præcise maskinlæringsforudsigelser måtte være, vil den bredere rejsebranche fortsat prioritere fleksibilitet for at alle virkelig kan omfavne vores nye uforudsigelige virkelighed. De rejsende rangerer nemlig sikkerhed for at de ikke mister deres penge (42%), mulighed for at afbestille (33%) og mulighed for gratis datoændring (32%) som de tre højeste prioriteter.