Finnair fejrer 100 år og lancerer jubilæumsvin på flyvninger

Rejsende kan se frem til nye vinoplevelser, når de flyver med Finnair. Flyselskabet har netop lanceret to nye vine i forbindelse med sit 100-års jubilæum i år. De nye vine vil fremover blive serveret på Economy Class på både korte flyvninger og langdistance ruter, og senere på foråret vil vinene desuden blive introduceret på Business Class på de korte flyvninger. 

“Finnairs 100-års jubilæum er synligt på mange måder, både på vores forskellige kanaler og i vores produkter. Det er de små særlige ting, der gør det til en unik oplevelse at flyve med Finnair,” siger Robert Lönnblad, Market Director for Finnair i Europa.

De nye vine er skabt i samarbejde med vinkonsulent Ken Chase, som er en international ekspert. Han har holdt foredrag om vin over hele verden og har blandt andet tidligere rådgivet Delta Airlines og Canadian Airlines. Etiketterne på de nye vine er baseret på originale Finnair-plakater fra 1950’erne og 1960’erne. Begge plakater er designet af den kendte, finske grafiker Erik Bruun, der gennem sin lange karriere har skabt motiver og illustrationer for mange af Finlands kendte brands. 

Hvidvinen og det nordlige Finland
Den nye hvidvin er en Castilla la Mancha White 2022. Vinen er blandet af druesorterne Airén (85%) og Verdejo (15%), og den er optimeret til netop at blive drukket ombord på flyene. Etiketten tager udgangspunkt i Erik Bruuns plakat af fiskeformede fly fra 50’erne med fokus på det nordlige Finland. Bruun fik ideen til plakaten efter at have set flere entusiastiske fiskere bære deres udstyr ombord på et Finnair-fly.

Rødvinen og den finske skærgård
Den nye rødvin er en Castilla la Mancha Red 2022. Vinen er blandet af druesorterne Tempranillo (85%), Syrah (10%) og Cabernet Sauvignon (5%) med henblik på at skabe en harmonisk vin, der passer til at blive drukket i den tørre luft på flyene. Etiketten på vinen er inspireret af Erik Bruuns plakat af den finske skærgård og øen Suomenlinna, der ligger i Helsinkis kystområde.